سقوط جرثقیل در مکه عمد، قصور یا پیش آمد

سقوط جرثقیل در مکه عمد، قصور یا پیش آمد

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

سقوط جرثقیل در مکه مکرمه ساعت 17:10 دقیقه در ۲۰ شهیرور ماه ۱۳۹۴ (شمسی)، ۲۷ ذی القعده ۱۴۳۶ (قمری) و ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ به صدر اخبار دنیا تبدیل و منجر به کشته شدن ۱۰۷ تن و مجروح شدن دست کم ۲۳۸ دیگر نفر شد.

در‌‌ همان دقایق اولیه عربستان علت سقوط این جرثقیل را با ادبیات آمیخته به نتیجه توفان و باران شدید همراه کرده و سرعت باد در لحظه وقوع سقوط جرثقیل را ۶۵ تا ۹۱ کیلومتر بر ساعت اعلام کردند.

از سوی دیگر عکس‌های دیگری در راستای اصابت صاعقه به جرثقیل منشر شد تا اینگونه وانمود شود که دلیل سقوط جرثقیل برخورد صاعقه بوده است.

 

حادثه مکه

 

پس از انتشار فیلم‌های متعدد از لحظه سقوط جرثقیل در پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی، کار‌شناسان مختلف به ارزیابی و تحلیل علت سقوط جرثقیل بر آمدند و هر روز با انتشار فیلم‌های جدید، به حجم اظهار نظرات مختلف افزوده شد.

یک پایگاه خبری سعودی بعد از گذشت دو روز از سقوط جرثقیل در مکه مکرمه علت واقعی سقوط جرثقیل را نه طوفان بلکه عدم رعایت استاندارهای لازم در محکم کردن پایه‌های اصلی آن دانست و این در حالی است که بررسی گزارش‌های ثبت شده جدول آب و هوایی مکه مکرمه نیز حاکی از این بوده است که در آن زمان، سرعت باد در این نقطه هیچگاه به بیش از ۲۲ کیلومتر بر ساعت نرسیده است.

 

501578_464.jpg

 

هر چند که فیلم‌های موجود حکایت از این دارد که وضعیت جوی و آب و هوایی آرام نبوده است اما جلوه دادن باد ۲۰ کیلومتری بر اساس جداول آب و هوایی چرا باید به توفان جلوه داده شود؟

نکته جالب‌تر اینکه به گزارش پایگاه‌های خبری فعال در زمینه ثبت تغییرات آب و هوایی جهت باد از محل استقرار تاور (جرثقیل) به طرف مروه یعنی به سمت شمال غرب بوده است و با در نظر گرفتن جهت سرعت باد، این جرثقیل باید در جهت باد واژگون می‌شد نه عمود بر جهت وزش باد.
 

 

1394

 

از سوی دیگر بررسی وضعیت استاندارد قراگیری جرثقیل و مقایسه آن با حالت پس از وقوع سقوط جرثقیل نشان می‌دهد که پایهٔ کنترل کننده آن در هنگام سقوط از بدنه اصلی منفک بوده است و شکل برخلاف لنگرگاه جرثقیل صورت گرفته است که فقط می‌تواند بدلیل باز بودن پیچ‌های جرثقیل و دستکاری عمدی واقع شده باشد.

 

جرثقیل مکه

 

جرثقیل

تاخیر ۳ ساعته نیروهای امدادی به محل، عدم سقوط دیگر جرثقیل‌های متعددی که دور تا دور فضای مسجد الحرام است، سقوط جرثقیل با فاصله زمانی از طوفان رخ داده، توجیحات ضد و نقیضی که هر روزه به صورت متفاوت از سوی سعودی‌ها بیان می‌شود و سایر موارد مطرح شده حاکی از آن است که سقوط جرثقیل به نقطه‌ای معلوم، جلوه طبیعی نداشته و یا اینکه حداقل در چنین رخدادی، قصور و بی‌توجهی ایمنی سعودی‌ها نسبت به ساخت و سازهای چندین ساله در مکه، کاملا مشخص است.

در این میان طی دو روز گذشته فیلمی از لحظه سقوط جرثقیل منتشر شده است که در زیر آن را می‌بینید.

این فیلم به گونه‌ای که معلوم است بدون آنکه سوژه خاصی جز رفت و آمد معمولی حجاج وجود داشته باشد، در محل سقوط جرثقیل زوم کرده به گونه‌ای که ظاهرا می‌داند قرار است اتفاقی در اینجا رخ دهد، کما اینکه پس از سقوط جرثقیل نیز بدون استرس و در کمال خونسردی نسبت به پیشآمد بدتری، به روند فیلم برداری ادامه داده می‌شود.

همچنین ادله منطقی موجود در سقوط جرثقیل و همزمانی دقیق میلادی آن با ۱۱ سپتامبر از یک سو و اظهارات متناقض همراه با توجیحات رنگ به رنگ سعودی‌ها از سوی دیگر عامدانه بودن آن را به ذهن متصور می‌کند تا درست مانند صدر اسلام این سؤال را مطرح کنند اگر کلبه نقطه امن الهی است پس چرا خداوند نتوانست و یا نخواست جلوی آن را بگیرد؟

هرچند که تکرار چنین مواردی با منشأ انسانی در مکه مسبوق به سابقه بوده است اما جلوگیری از حوادث سنت الهی نیست، به عنوان مثال آتش زدن کعبه، به منجنیق بستن کعبه، به توپ بستن کعبه و ورود با تانک به حریم کعبه و... در طول تاریخ توسط حجاج بن یوسف، بزید بن معاویه، ملک خالد و اینک ملک سلمان همگی بر این مدعا دلالت دارد که حوادث انسانی ممکن است رخ بدهد اما اینطور نیست که خداوند در هر حادثه سپاه ابابیل را به جنگ ابرهه بفرستد و او را نابود کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: سقوط جرثقیل مکه کشته مجروح
[ پنج شنبه 26 شهريور 1394 ] [ 22:15 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]